Innovation and creativity in the tourist offer: challenges and perspectives for Holguin tourism destination, Cuba

Beatriz Serrano-Leyva, Félix Díaz-Pompa, Francisco Fidel Feria-Velázquez

Resumen


Innovation is a key tool for the commercialization of creative experiences.  The article aims to identify the challenges and perspectives for tourism innovation in Holguin tourism destination, Cuba. To this end, the features of innovation in tourism and the relevant factors for the design of creative experiences were identified. A Scopus search on tourism innovation was carried out, the processing in Bibexcel software allowed to analyze the productivity of articles and the use of VOSviewer to identify the main contributions through the co-citation of authors. The identification of relevant factors for designing creative experiences was carried out through the analysis of keywords in VOSviewer of the articles published in Scopus on the subject. An Occurrence-Strength matrix of keyword links was developed to identify the priority level of each factor. An exchange was carried out with academics and researchers of Holguin destination to know its current situation. The results show that, although tourism is characterized as an innovative sector, there are important gaps to be filled. Tourism innovation should be oriented to the creative experience through the development of factors such as co-creation. Among the main challenges facing the destination is the need for flexible and integrative thinking in organizations. 

Keywords: tourism innovation, tourism experience, creativity 

RESUMEN

La innovación es una herramineta clave para la comercialización de experiencias creativas. El artículo pretende identificar los retos y perspectivasde la innovación turística en el destino turístico de Holguín, Cuba. Para ello se identificaron las características de la innovación en el turismo y los factores relevantes para el diseño de experiencias creativas. Se realizó una búsqueda en Scopus sobre innovación turística, el procesamiento en el software Bibexcel permitió analizar la productividad de los artículos y el uso de VOSviewer para identificar las principales contribuciones a través de la co-citación de autores. La identificación de los factores relevantes para el diseño de experiencias creativas se realizó a través del análisis de palabras clave en VOSviewer de los artículos publicados en Scopus sobre el tema. Se elaboró una matriz de ocurrencia-fuerza de los vínculos de palabras clave para identificar el nivel de prioridad de cada factor. Se realizó un intercambio con académicos e investigadores del destino Holguín para conocer su situación actual. Los resultados muestran que, si bien el turismo se caracteriza por ser un sector innovador, existen importantes vacíos por llenar. La innovación turística debe orientarse a la experiencia creativa a través del desarrollo de factores como la co-creación. Entre los principales retos a los que se enfrenta el destino está la necesidad de un pensamiento flexible e integrador en las organizaciones.

Palabras clave: innovación turística, experiencia turística, creatividad

Received: 2022-11-07 Accepted for publication: 2022-12-05 Published: 2022-12-31


Palabras clave


tourism innovation, tourism experience, creativity

Texto completo:

PDF (English)

Referencias


Ábalo Piñeiro, J., Varela Mallou, J., & Rial Boubeta, A. (2006). El análisis de importancia-valoración aplicado a la gestión de servicios. Psicothema, 18(4).

Camisón, C., & Monfort-Mir, V. M. (2012). Measuring innovation in tourism from the Schumpeterian and the dynamic-capabilities perspectives. Tourism Management(33), 776-789. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2011.08.012

Daft, R. L. (1978). A dual core model of organizational innovation. Academy of Management Journal, 21(2), 193e210.

Díaz-Canel Bermúdez, M. (2021). ¿Por qué necesitamos un sistema de gestión del Gobierno basado en ciencia e innovación? Anales de la Academia de Ciencias de Cuba, 11(1). https://doi.org/ http://orcid.org/0000-0002-2651-4953

Díaz Muñoz, G. (2018). La innovación: baluarte fundamental para las organizaciones. INNOVA( 10.1), 212-229.

Domínguez, C. (2020). El túnel de la Periquera: una leyenda de amor. Ahora.

Drejer, I. (2004). Identifying innovation in surveys of services: a Schumpeterian perspective. Research Policy, 33(3), 551-562.

Dussauge, P., Hart, S., & Ramantsoa, B. (1992). Strategic Technology Management

Florida, R. (2003). THE Rise of the Creative Class: And How It's Transforming Work, Leisure, Community and Everyday Life. Canadian Public Policy / Analyse de Politiques, 29. https://doi.org/10.2307/3552294

Formichella, M. M. (2005). La evolución del concepto de innovación y su relación con el desarrollo Monografía realizada en el marco de la Beca de Iniciación del INTA: “Gestión del emprendimiento y la innovación”, Tres Arroyos.

Gardiner, S. (2021). Chinese Learn to Surf: Learning Ambidexterity and Tourism Experience Innovation. Journal of China Tourism Research, 17(1), 142-162. https://doi.org/https://doi.org/10.1080/19388160.2019.1685422

Hall, C. M., & Williams, A. M. (2008). Tourism and innovation. https://doi.org/https://doi.org/10.4324/9780203938430

Hjalager, A. (2010). A review of innovation research in tourism. Tourism Management, 31(1), 1–12.

Hoarau-Heemstra, H., & Eide, D. (2019). Values and concern: Drivers of innovation in experience-based tourism. Tourism and Hospitality Research, 19(1). https://doi.org/10.1177/1467358416683768

Işık, C., Günlü, E. K., Tas, S., Akoğul, E., Uyrun, A., & Hajiyeva, T. (2019). Tourism and innovation: A literature review Journal of Ekonomi(2), 88-154. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ekonomi/issue/50958/669185

Montresor, S. (2018). Innovation in tourism: A diverging line of research in need of a synthesis. Tourism Economics, X(XX), 1–16. https://doi.org/10.1177/1354816618773189

Palao Fuentes, R. I., Cardet Fernández, E., & Guerrero Rodríguez, Y. (2021). Holguín, la más hermosa: Proyección de desarrollo del destino turístico al 2030. Explorador Digital, 5(1), 152-172. https://doi.org/10.33262/exploradordigital.v5i1.1495

Peñaranda Coronell, G. R. (2018). Gestión de la innovación en las microempresas del sector turístico Universidad Cooperativa de Colombia]. Colombia.

Pine, B. J., & Gilmore, H. J. (1999). The experience economy: Work is theatre and every business a stage.

Presidencia de la República de Cuba. (2021). Informe Central al 8vo. Congreso Del Partido Comunista de Cuba. Granma.

Richards, G. (2020). Designing creative places: The role of creative tourism [Article]. Annals of Tourism Research, 85, Article 102922. https://doi.org/10.1016/j.annals.2020.102922

Richards, G. (2022). Cultural Tourism 4.0: Developing the latest wave of cultural consumption.

Rojo Gutiérrez, M. A., Padilla-Oviedo, A., & Riojas, R. M. (2019). La innovación y su importancia. Uisrael Revista Científica Universidad de Israel, Quito Ecuador, 6(1).

Sano, H. (2016). Theoretical consideration on creative tourism. Journal of Global Tourism Research, 1(2), 127-132. https://doi.org/10.37020/jgtr.1.2_

Schumpeter, J. A. (1934). The theory of the economic development.

Serrano-Leyva, B., Díaz-Pompa, F., Feria-Velázquez, F., & Richards, G. (2021). Estudio bibliométrico sobre turismo creativo en Scopus, tendencias y futuras líneas de investigación. Biblios(82). https://doi.org/10.5195/biblios.2021.979

Serrano-Leyva, B., Feria-Velázquez, F., & Díaz-Pompa, F. (2021). Innovación de productos turísticos para influir en la lealtad del consumidor. Retos para Holguín. https://doi.org/ www.rilco.org

Unión Europea, U. (2005). Manual de Oslo 2005. https://doi.org/http://oe.cd/oslomanual

Unión Europea, U. (2019). Manual de Oslo 2018. https://doi.org/http://oe.cd/oslomanual

UNWTO. (2019). Tourism Definitions.

van Eck, N. J., & Waltman, L. (2010). Software survey: VOSviewer, a computer program for bibliometric mapping. Scientometrics, 84(2), 523–538.

Volo, S. (2006). A consumer-based measurement of tourism innovation Journal of Quality Assurance in Hospitality and Tourism, 6(3-4). https://doi.org/10.1300/J162v06n03_05

Weiermair, K. (2005). Prospects for Innovation in Tourism: Analyzing the Innovation Potential Through the Tourism Value.

Zúñiga Collazos, A. (2015). Impacto de la innovación en el rendimiento de las empresas turísticas en Colombia Universidad de las Palmas de Gran Canaria]. Gran Canaria, España.




DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-235X2022000200236

Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.






Esta Revista es Editada por la Facultad de Economía y Negocios, Universidad de Talca, CHILE, 2 Norte 685, Talca. E_mail: acerda@utalca.cl o riat@utalca.cl -  http://riat.utalca.cl