Impact of tourism on the sales of creative companies in Chile in the pandemic (COVID-19)

Roberto Campos Troncoso, Paola inés Escalona Sepulveda

Resumen


The impact of Covid-19 on economic activity was pervasive throughout 2020, with the tourism sector experiencing a notable decline in its level of activity. The primary objective of this research is to identify the variables that influenced the sales of creative enterprises, such as those operating in the tourism sector in Chile, amidst the COVID-19 pandemic. The methodology employed entails the estimation of two models through ordinary least squares regression, utilizing data sourced from the National Tourism Service to capture tourist arrivals in each region and from the Central Bank of Chile for Gross Domestic Product (GDP) figures. The dependent variables were defined as the sales of creative enterprises, with the number of tourists and regional GDP established as independent variables.

The outcomes reveal that GDP serves as a determining factor for the sales of creative enterprises, while a parallel influence is not discerned in the case of regional tourist numbers.

In the first model, it is concluded that the sales of creative enterprises are conditioned by the Gross Domestic Product (GDP) of the regions. However, the processed data in this study does not provide evidence to support the idea that the quantity of tourists determines or directly influences the sales of creative enterprises. In the second model, a discernible influence is observed between tourists visiting the regions and the level of production in those areas. Consequently, tourists indirectly impact the sales of creative enterprises. 

 


Palabras clave


turismo

Texto completo:

PDF (English)

Referencias


Newbigin, J. (2010). La EconomíaCreativa, una guía introductoria. British Council.

Boix, R., & Lazzeretti, L. (2011). Las industrias creativas en España: Una panorámica. Investigaciones Regionales, 181-206.

Casani, F., Rodriguez-Pomeda, J., & Sánchez, F. (2012). Los nuevos modelos de negocios en la economía creativa: Emociones y redes sociales. Universia Bussines Review, 48-69.

Restrepo, F. B., & Márquez, I. D. (2013). La Economía Naranja: una oportunidad infinita. Washington: Banco Interamericano de Desarrollo.

Real Academia Española. (2022, Marzo 3). www.rae.es. Retrieved from www.rae.es: https://dle.rae.es/crear

UNCTAD. (2010). Creative Economy Report 2010.

Department for Digital, Culture, Media & Sport DCMS. (2023, Marzo 8). https://www.gov.uk/. Retrieved from https://www.gov.uk/government/publications/creative-industries-mapping-documents-1998

Monares, A., & Mujica, F. (2017). Economía e Infustrias Creativas en Chile. Revista de Gestión Cultural.

Blanco-Valbuena, C., Bernal-Torres, C., Camacho, F., & Díaz-Olaya, M. (2018). Industrias Creativas y Culturales: Estudio desde el Enfoque de la Gestión del Conocimiento. Información Tecnológica, 15-28.

Trigo, J. P., & Idrovo, I. J. (2014). La Economía Creativa en Ecuador: una apróximación a sus lógicas espaciales a partir del Censo nacional económico 2010. Entorno Geográfico, 110-135.

Guzmán, C. C. (2014). Economía de la Cultura y la Creatividad. Contratexto, 231-269.

Throsby, D. (2001). Economía y Cultura . Cambirdge: Cambridge University Press.

Simón de Cirene. (2023, Marzo 8). https://simondecirene.cl. Retrieved from https://simondecirene.cl/blog/20-indicadores-para-medir-el-desempeno-de-tu-negocio/

Aiteco Consultores. (2022, Marzo 14). https://www.aiteco.com. Retrieved from https://www.aiteco.com: https://www.aiteco.com/lo-que-no-se-mide/

Serra, D. S. (2015). Disertación Doctoral: Determinants of the concentration of creative industries in Europe: a comparison between Spain, Italy, France, United Kingdom and Portugal. Barcelona, España.

Lazzeretti, L., Boix, R., Capone, & Francesco. (2008). Do Creative Industries Cluster? Mapping Creative Local Production Systems in Italy and Spain. Industry and Innovation, 549-567.

Mateus, A. P. (2010). O sector cultural e criativo em Portugal. Gabinete de Planeamento, Estratégia, Avaliação e Relações Internacionais, Ministry of Culture, Lisboa Augusto Mateus & Associados –Sociedade de Consultores. Lisboa.

Ministerio de Cultura y Deporte. (2021, Marzo 8). www.culturaydeporte.gob.es. Retrieved from https://www.culturaydeporte.gob.es/servicios-al-ciudadano/estadisticas/cultura/mc/culturabase/portada.html

Rodriguez Oliva, L., & Luzardo, A. (2018). Economía Creativa en América Latina y el Caribe: Mediciones y Desafíos. Nota Técnica Nº IDB-TN-01488 del Banco Interamericano del Desarrollo.

Banco Interamericano de Desarrollo. (2015). Actulización de la Estrategia Institucional 2010-2020.

Romero, A. (2016). Desempeño reciente y lecciones no aprendidas: las perspectivas económicas para América Latina y el Caribe. Economía y Desarrollo, 73-89.

Sérizier, M. (2003). Medir la economía de los países según el sistema de cuentas nacionales. Cepal en coedición con Alfaomega Colombiana.

Banco Central de Chile. (2022, Marzo 11). www.bancocentral.cl. Retrieved from www.bancocentral.cl: https://www.bcentral.cl/documents/33528/133385/Cuentas_Nacionales_metodos_fuentes.pdf/dc1b9b4e-9d57-6630-2a20-ed9c6e228222?t=1573276258537

Consejo Nacional de las Culturas, las Artes y el Patrimonio. (2016). Actualización del Impacto económico del Sector Creativo en Chile. Santiago. Retrieved Marzo 2, 2022, from https://ec.cultura.gob.cl/wp-content/uploads/2020/10/0_5_ActualizaciondelimpactoeconomicodelsectorcreativoenChile.pdf

Ministerio de las Culturas, las Artes y el Patrimonio. (2022, Marzo 11). https://ec.cultura.gob.cl/. Retrieved from https://ec.cultura.gob.cl/: https://ec.cultura.gob.cl/la-unesco-organiza-en-chile-conferencia-nacional-de-economia-creativa-para-el-desarrollo-sostenible-7-y-8-de-julio/

Cancino, B., González, K., & Escalona, P. (2021, Diciembre). Contribución de la Región del Maule a la Economía Naranja en Chile: Una economía cultural y creativa desconocida. Talca, Talca, Chile.

Alonso Rodriguez, J. R. (2022). El turismo como motor de crecimiento económico en Colombia. REVISTA INTERNACIONAL DE TURISMO, EMPRESA Y TERRITORIO, 57-83.

Mogorrón Huerta, P. (2020). Tipos de turismo. Denominaciones y uso actual en España, Argentina, Colombia, México y Perú. nomázein, (NE VII)., 145–174.

Organización Mundial del Tursimo. (2023, diciembre 8). https://www.unwto.org. Retrieved from https://www.unwto.org: https://www.unwto.org/es/turismo

Servicio Nacional de Turismo. (2023, diciembre 8). https://www.sernatur.cl. Retrieved from https://www.sernatur.cl/historia/: https://www.sernatur.cl/historia/


Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.






Esta Revista es Editada por la Facultad de Economía y Negocios, Universidad de Talca, CHILE, 2 Norte 685, Talca. E_mail: acerda@utalca.cl o riat@utalca.cl -  http://riat.utalca.cl