Rural tourism and its sociocultural impact, by Casacay Parish residents, el 0ro Province, Ecuador

Marjorie Katherine Crespo García, Jonathan Alexander Ruiz Carrillo, Juan Marcos Pupo Francisco, Mauricio Samuel Noblecilla Grunauer, Lilia Argentina Ortíz Berrezueta

Resumen


The lack of tourism services in some areas of the country could be explained by the scant attention paid by the competent bodies that must propose and create promotion and entrepreneurship programs in the rural communities to improve tourism services. The central problem of the limited tourism development in Casacay, El Oro, Ecuador, can be addressed with adequate training, taking advantage of the offer presented in this tourist resort and stimulating the entrepreneurial tourism vision in this area. In this study, field work was undertaken relating to the type of tourism and the perspective that the local residents have of the sociocultural impact this can entail. According to the initial diagnosis, the tourists who arrive in the area are seeking sport activities, handicrafts and memories they can gain from their visit, considering the Casacay river to be the major attraction in the area. The residents are at ease with tourism and are very used to it. Nevertheless, the tourism resource has not been sufficiently exploited to drive sustainable local development that can improve the sector and the quality of life of the residents of Casacay.

Key words: Rural communities, tourism development, sociocultural impact, sustainable local development.

Resumen

La falta de servicios turísticos en algunas zonas del país podría explicarse por la deficiente atención de los organismos competentes que deben proponer y generar programas de fomento y emprendimiento en las comunidades rurales para mejorar la prestación de servicios turísticos. El problema central del limitado desarrollo turístico de Casacay, provincia El Oro, Ecuador, se puede tratar con una adecuada capacitación aprovechando la oferta que se presenta en este balneario turístico e incentivando la visión turística empresarial en esta área. En esta investigación se desarrolló un trabajo de campo relativo al tipo de turismo y la perspectiva que los residentes locales tienen sobre el impacto sociocultural que este puede significar. De acuerdo a un diagnóstico inicial, los turistas que llegan a la zona buscan actividades deportivas, gustan de las artesanías y recuerdos que puedan obtener de su visita, considerando el río Casacay como el mayor atractivo de la zona. Los residentes se sienten a gusto con el turismo y están muy acostumbrados al mismo. Sin embargo, el recurso turístico no se ha explotado lo suficiente para impulsar un desarrollo local sostenible que genere mejoras al sector y a la calidad de vida de los residentes de Casacay.

Palabras clave: Comunidades rurales, desarrollo turístico, impacto sociocultural, desarrollo local sostenible.

(Presentado: 1° de febrero de 2017. Aceptado: 28 de abril de 2017)

 

 

 


Palabras clave


Rural tourism, community perception, sociocultural impact, tourism services, local development

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DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-235X2017000200157

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