Bibliometric study of tourism destination image in Science Direct

Ernesto Batista Sanchez, Elizabeth del Carmen Perez Ricardo, Beatriz Serrano Leyva

Resumen


Tourism destination image has been the centre of interest of several research last decades. This research aimed to develop a bibliometric analysis with retrospective-descriptive purposes on the academic international production available in Sciencedirect between 1997 and 2008. The scientific production was classified and analysed employing several bibliometric indicators, among which the following stand up: productivity by authors, chronological variations in the publications and research lines analysis. The analysis was developed using “TOURISM” AND “DESTINATION IMAGE” in the published articles. For the content analysis were employed the following software: Endnote X7, Bibexcel, Excel, Pajec and VOSviewer. The main results show the increase in the interestrelated to this construct, being Tourism Management the most productive journal. Furthermore, gaps were identified for forthcoming research related to big data analytics and its impact on the formation process of the tourism destination image.

Keywords: destination image, bibliometric analysis, tourism

RESUMEN

La imagen de destinos turísticos ha sido el objeto de estudio de numerosas investigaciones en las últimas décadas. La presente investigación tuvo como objetivo realizar un estudio bibliométrico con carácter retrospectivo descriptivo sobre la producción científica internacional de este constructo disponible en Sciencedirect entre 1997 y 2018. La producción científica fue clasificada y analizada a partir de diversos indicadores, entre los que se encuentran la productividad por autores, la variación cronológica de las publicaciones y el análisis de líneas de investigación. Se utilizaron las palabras claves ¨TOURISM¨AND ¨DESTINATION IMAGE¨ en artículos originales publicados por revistas. Para el procesamiento y análisis de la información se utilizaron los softwares Endnote X7, Bibexcel, Excel, Pajek y VOSviewer. Los principales resultados muestran el crecimiento en el interés vinculado a esta temática, siendo Tourism Management la revista más productiva. Además, se identificaron brechas para futuras investigaciones destacándose el análisis de big data y su impacto en la formación de la imagen de destino.

Palabras clave: imagen de destino, análisis bibliométrico,
turismo

Received: 2020-01-17 Accepted for publication: 2020-03-03 Published: 2020-06-31


Palabras clave


Bibliometría; imagen de destinos turisticos

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DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-235X2020000100097

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