Proposal for creative tourism activities to diversify offerings at Grand Memories Hotel
Resumen
ABSTRACT
The recreational offerings within the hotel are crucial for achieving customer satisfaction and setting the hotel from competitors. Therefore, it is essential to plan animation activities creatively and innovatively in order to diversify the tourist offerings and adapt them to the changing needs of the market. The objective of this article is to propose creative tourism activities to enhance the offerings at the Grand Memories Holguín hotel. The methodology used in the paper includes tools such as documentary review, direct observation, brainstorming, checklists and identification of strengths and weaknesses. The results highlight challenges in the hotel's animation process despite an overall positive image. Additionally, creative tourism activities have been suggested to diversify the hotel's offerings and cater to the needs of the main market segments: Canadian and Cuban-American clients. It is recommended to implement the proposal, conduct a feasibility analysis, allocate necessary resources, monitor activities and identify areas for improvement.
Keywords: Creative tourism, creative tourism activities, hotel entertainment.
RESUMEN
La oferta recreativa dentro del hotel resulta importante para lograr la satisfacción del cliente y lograr diferenciación. Por lo que es necesaria la correcta planificación de las activades de animación desde un enfoque creativo e innovador que permita diversificar la oferta turística adaptándose a las necesidades cambiantes del mercado actual. Por esta razón, el objetivo del presente artículo consiste en proponer actividades turísticas creativas para diversificar la oferta en el hotel Grand Memories Holguín. La metodología empleada contiene diversas herramientas como la revisión documental, observación directa, lluvia de ideas, lista de chequeo e identificación de debilidades y fortalezas. Los resultados muestran dificultades en el proceso de animación del hotel a pesar de una imagen general positiva. Asimismo, fueron propuestas actividades turísticas creativas en aras de diversificar la oferta del hotel, las cuales están dirigidas a los principales segmentos de mercado, clientes canadienses y clientes cubanos-americanos. Se recomienda la implementación de la propuesta, realizando un análisis de viabilidad y recursos necesarios, así como el control de las actividades e identificación de mejoras.
Palabras clave: Turismo creativo, actividades turísticas creativas, animación hotelera.
Palabras clave
Texto completo:
PDF (English)Referencias
Armstrong, D., & Lemes, M. (2020). Influencia del mercado canadiense en el turismo cubano. AlfaPublicaciones, 1(2), 30-40. https://doi.org/10.33262/ap.v1i2.8
Baker, M., & Cameron, E. (2008). Critical Success Factors in Destination Marketing. Tourism and Hospitality Research, 8, 79-97. https://doi.org/10.1057/thr.2008.9
Camero, L., de la Nuez, D., & Pérez, I. (2024). Procedimiento para la mejora del servicio de animación en el Hotel Pinar del Río. Avances, 26(1), 36-53. https://avances.pinar.cu/index.php/publicaciones/article/view/803
Carvalho, R., Ferreira, A., & Mota Figueira, L. (2016). "Cultural and Creative Tourism in Portugal". Pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 14, 1075-1082. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2016.14.071
Chang, L. (2021). Propuesta de un procedimiento para la mejora del programa de animación turística del hotel Club Tropical [Trabajo de Diploma en Opción al Título de Licenciado en Turismo, Universidad de Matanzas].
Cohendet, P., Grandadam, D., & Simon, L. (2010). The Anatomy of the Creative City. Industry and Innovation, 17(1), 91-111. https://doi.org/10.1080/13662710903573869
Egger, R., Gula, I., & Walcher, D. (2016). Towards a Holistic Framework of Open Tourism. In (pp. 3-16). https://doi.org/10.1007/978-3-642-54089-9_1
Felipe, K. (2017). El mejor momento del turismo en la Isla Granma. https://granma.cu
G, R., & J, W. (Eds.). (2007). Tourism creativity and development (Vol. 10). Routledge.
Hall, H., Donald, B., Management, J. L. R. S. o., & Institute, M. P. (2009). Innovation and Creativity on the Periphery: Challenges and Opportunities in Northern Ontario. Martin Prosperity Institute. https://books.google.com.cu/books?id=7aiC0AEACAAJ
Ilincic, M. (2014). Benefits of Creative Tourism The Tourist Perspective. In (pp. 99-113).
La O López, Y., Castillo Quiñones, C., Cruz Aguilera, N., & Cedeño Almaguer, O. (2024). Propuesta de mejoras en la gestión de la recreación en el hotel Brisas Guardalavaca. Revista Interamericana de Ambiente y Turismo, 20(1), 85-95. https://doi.org/10.4067/S0718-235X2024000100085
Martínez, L. (2018). Economía cubana en la agenda del Consejo de Ministros. Granma. https://granma.cu
Mihajlović, I., & Koncul, N. (2016). Changes in consumer behaviour – the challenges for providers of tourist services in the destination. Economic Research-Ekonomska Istraživanja, 29(1), 914-937. https://doi.org/10.1080/1331677X.2016.1206683
Moscardo, G. (1996). Mindful visitors: Heritage and tourism. Annals of Tourism Research, 23(2), 376-397. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/0160-7383(95)00068-2
Ohridska-Olson, R., & Ivanov, S. (2010). Creative Tourism Business Model and its Application in Bulgaria.
Pine, B. J., & Gilmore, J. H. (2013). Chapter 2: The experience economy: past, present and future
Handbook on the Experience Economy. In. Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781781004227.00007
Remoaldo, P., Serra, J., Marujo, N., Alves, J., Gonçalves, A., Cabeça, S., & Duxbury, N. (2020). Profiling the participants in creative tourism activities: Case studies from small and medium sized cities and rural areas from Continental Portugal. Tourism Management Perspectives, 36, 100746. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.tmp.2020.100746
Richards, G. (2003). What is Cultural Tourism? In.
Richards, G. (2014). Creativity and tourism in the city. Current Issues in Tourism, 17(2), 119-144. https://doi.org/10.1080/13683500.2013.783794
Richards, G., & Raymond, C. (2000). Creative Tourism. 23.
Rodríguez, N., González, A., & García, R. (2018). Diseño de un plan de animación turística para el hotel Club Amigo Atlántico Guardalavaca
Rojek, C., Shaw, S. M., & Veal, A. J. (2019). Manual de estudios sobre ocio de Oxford. Oxford University Press.
Sánchez Romero, Y., & Oviedo, Z. (2019). Animación hotelera. Una perspectiva para diferenciar la marca. Caso Club Amigo, grupo Cubanacán. Explorador Digital, 2, 34-47. https://doi.org/10.33262/exploradordigital.v2i4.339
Smith, M. (2016). Custiones de los estudios sobre turismo cultural (Routledge, Ed. 3ra ed.).
Tan, S.-K., Kung, S.-F., & Luh, D.-B. (2013). A MODEL OF ‘CREATIVE EXPERIENCE’ IN CREATIVE TOURISM. Annals of Tourism Research, 41, 153-174. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.annals.2012.12.002
Zhang, Y., & Yu, X. (2018). Urban tourism and the politic of creative class: a study of the chefs in Macao. International Journal of Tourism Sciences, 18(2), 139-151. https://doi.org/10.1080/15980634.2018.1471880
DOI: http://dx.doi.org/10.4067/s0718-235x2025000100048
Enlaces refback
- No hay ningún enlace refback.
Esta Revista es Editada por la Facultad de Economía y Negocios, Universidad de Talca, CHILE, 2 Norte 685, Talca. E_mail: acerda@utalca.cl o riat@utalca.cl - http://riat.utalca.cl