Proposal for creative tourism activities to diversify offerings at Grand Memories Hotel

Karla Camila Rivero Gómez

Resumen


ABSTRACT

 

The recreational offerings within the hotel are crucial for achieving customer satisfaction and setting the hotel from competitors. Therefore, it is essential to plan animation activities creatively and innovatively in order to diversify the tourist offerings and adapt them to the changing needs of the market. The objective of this article is to propose creative tourism activities to enhance the offerings at the Grand Memories Holguín hotel. The methodology used in the paper includes tools such as documentary review, direct observation, brainstorming, checklists and identification of strengths and weaknesses. The results highlight challenges in the hotel's animation process despite an overall positive image. Additionally, creative tourism activities have been suggested to diversify the hotel's offerings and cater to the needs of the main market segments: Canadian and Cuban-American clients. It is recommended to implement the proposal, conduct a feasibility analysis, allocate necessary resources, monitor activities and identify areas for improvement.

 

Keywords: Creative tourism, creative tourism activities, hotel entertainment.

 

RESUMEN

 

La oferta recreativa dentro del hotel resulta importante para lograr la satisfacción del cliente y lograr diferenciación. Por lo que es necesaria la correcta planificación de las activades de animación desde un enfoque creativo e innovador que permita diversificar la oferta turística adaptándose a las necesidades cambiantes del mercado actual. Por esta razón, el objetivo del presente artículo consiste en proponer actividades turísticas creativas para diversificar la oferta en el hotel Grand Memories Holguín. La metodología empleada contiene diversas herramientas como la revisión documental, observación directa, lluvia de ideas, lista de chequeo e identificación de debilidades y fortalezas. Los resultados muestran dificultades en el proceso de animación del hotel a pesar de una imagen general positiva. Asimismo, fueron propuestas actividades turísticas creativas en aras de diversificar la oferta del hotel, las cuales están dirigidas a los principales segmentos de mercado, clientes canadienses y clientes cubanos-americanos. Se recomienda la implementación de la propuesta, realizando un análisis de viabilidad y recursos necesarios, así como el control de las actividades e identificación de mejoras.

 

Palabras clave: Turismo creativo, actividades turísticas creativas, animación hotelera.


Palabras clave


creative tourism, creative tourism activities, hotel entertainment

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DOI: http://dx.doi.org/10.4067/s0718-235x2025000100048

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